اگه تا دو سه سال پیش راجع به دیجیتال مارکتینگ با هر کسب و کار سنتی صحبت میکردین، اکثریت میگفتن: بازار خوبی نداره، برای ما سخته، پولش رو نداریم و خیلی بهانههای دیگه…
ولی وقتی ویروس کرونا به ایران اومد، خیلی کسب و کارهای سنتی بسته شدن و کسایی اینجا برنده شدن که به سمت کسب و کار آنلاین رفتن؛ که این شد انقلاب کسب و کارهای آنلاین! انقلابی که باعث شد اکثر کسب و کارهای سنتی کرکرهشون بیاد پایین، مشتری نداشته باشن و در نتیجه ورشکسته بشن.
اگه شما هم جزو این افراد هستین، تا آخر این محتوا، همراه من باشین….
دیجیتال مارکتینگ
تعاریف خیلی زیادی درباره دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال وجود داره، ولی بنظرم ساده ترین تعریفی که من از یکی از کتاب های آقای نیما شفیع زاده فهمیدم اینه:
به همه فعالیتهای بازاریابی که با اینترنت و ابزارهای دیجیتال انجام میشه. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال گفته میشه.
و امروزه خیلی از کسب و کارهای آنلاین بخاطر:
- قابل اعتماد بودن نتایج و راحتی در سنجیدن فعالیتها
- هزینه بسیار پایین برای استفاده
- دسترسی به مخاطبین زیاد
- هدفگیری دقیق روی مخاطبهای هدف
- درآمد حتی توی خواب
و…
باعث شده که به سمت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال برن.
شاخههای دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ شاخههای بسیار زیادی داره از جمله:
- سوشال مدیا
- سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو
- بازاریابی محتوا
- ایمیل مارکتینگ
- افیلیت مارکتینگ
و…
که پیشنهاد میکنم اگه با این شاخهها آشنایی ندارین، از آژانس های دیجیتال مارکتینگ یا حتی گذروندن دورههای آموزشی دیجیتال مارکتینگ با این موارد آشنا تا بتونین اون شاخههایی که کسب و کار شما به اون نیاز داره رو انتخاب کنین.
جمع بندی
کسب و کارهای آنلاین روز به روز درحال زیاد شدن هستن و هرچقدر که دیرتر عمل کنین؛ طبیعتا با سیل عظیمی از رقبای خودتون روبهرو میشین که اونا هم دقیقا کالا یا خدمتی مثل شما رو میفروشن.
اما اونی در این بازار میبره که بتونه با ارزش دادن به مخاطبها و جذب کردن به سمت کسب و کار خودش، میتونه برنده این رقابت بشه.